Uppsatsen och aj aj

Mina fötter duger verkligen ingenting till 8( Jag får så jävla ont i dem när jag jobbar, jag får så ont i dem när jag springer, jag får så ont i dem när jag dansar dansmatta.. det enda jag kan göra är att cykla. Eller kan och kan.. jag kan göra allt. Eller ja, inte allt. Men ni fattar. Nu har jag dock dansat dansmatta en timme och när jag var färdig la jag mig för att kolla på Ernst töntiga torp (som jag ändå måste kolla på av någon konstig anledning, jag stör mig på allt Ernst gör, säger och tänker.). När jag skulle resa mig upp efter att ha tittat på skiten ett tag gjorde det så jävla pittont i den ANDRA foten. Fanskap. De som känner till min fothistoria vet att jag förstörde den högra en jävla massa för några år sedan och sen dess är den lite nedsatt i kapacitet enligt nån slags ortoped. Jag har fått sprutor och grejer för att mjuka upp skiten som är allmänt inte som den borde. På midsommar sparkade jag i marken på nåt dumt sätt så jag fick rätt så ont igen. Jag brukar ha lite noja för att göra illa den där foten eftersom det gjorde så sjukt ont och var så otäckt när jag råkade ut för Skadan. Men nu är det alltså den vänstra foten som gör ont som satan. Det är den som gör att jag inte vill stå och gå, och tillsammans med den alltid värkande högerfoten känner jag mig som en jävla invalid. Det är så himla störigt att inte ha fötter som fungerar ordentligt. Man använder dem jämt ju. Som ett glädjande besked kan jag säga att jag tror att jag börjar få igen lite känsel i den tån som dog när jag började jobba i våras. Nu när jag bytt skor till Satans Tortyrredskap börjar jag känna saker i den där tån igen och it ain't pretty.. 8/ Det värker och kliar och sticks. Jag försöker varje chans jag får att klia den mot marken när jag står och gör mest ingenting. Det tycker lillclöv är skitkul och hon är alltid på och hoppar på fossingen. Sen inser hon att det är olagligt och springer bort och biter sig lite i sin egen tå. Knas.

Jag är ledig imorgon och enligt nissarna på tv ska det var finfint väder. Väderleksrapporten visar att det skulle vara 23-24 grader här och det kan ju bara betyda att det blir ännu varmare i solen. Jag ska parkera mig i solen hela dagen och läsa min nya Elle och äta isbitar. Eller dricka isvatten.. hmm.. jag borde vara förutseende nu och fixa så det finns isflaskor i frysen till imorgon.
Det vore mysigt att kunna cykla till Lomma eller Malmö eller nåt men jag tror inte att det är ett alternativ. Idag när jag kom hem från jobbet la jag mig för att kolla lite på tennis och höll på att somna. Det var skitkul tyckte min kropp och kom på att jag måste hosta en ordentlig hostattack minst en gång i minuten. Jag hostade så mycket så jag kräktes två gånger och båda gångerna var det när jag var nära att somna. Jag lär ju få skitkul när jag ska lägga mig.. Jävla cepehosta.

En av killarna på jobbet var väldigt mycket under the weather idag och det var p.g.a. att han inte hade sovit nåt för han hostade så mycket. Jag hatar sån här hostförkylning. Hellre då megaslem för det kan man somna med till slut. Men detta är så himla plågsamt. Gaaaah.

Nåja. Jag ska sluta gnälla nu. Jag ska vara jävligt glad att jag inte har nån gammal resttenta som jag behöver göra nu i dagarna.. det skulle jag aldrig få upp motivationen till, fy fan. Det är massor runtomkring som har massor med tentor att göra och uppgifter att skriva såhär i slutet på Augusti. Fy jäsiken. Snart börjar det hela igen. Jag trodde att jag gjort min sista Lundatenta, men det har jag nog inte. Jag får göra min D-grej också och då blir det nog en liten tenta på metod och teori.

Jag har funderat på ämnen lite löst och nu vill jag ha kommentarer på vad som verkar intressant. Lägg märke till att jag skriver "lite löst".
Ett förslag är att spinna vidare på mitt c-ämne och se på Anna Maria Lenngren* och ställa någon frågeställning utifrån hennes roll i samhället just då, baserat på Yvonne Hirdmans teori om kvinnans institutionaliserade underordning i den tid och på den plats hon levde. C-uppsatsen gick ut på att visa ifall det fanns något i det som skildrades som motsade detta, vilket det också gjorde. Man skulle kunna utöka den frågeställningen och fråga sig varför det var så. Hade det att göra med hennes filantropiska arbete och att det var ok just därför att hon ägnade sig åt en "kvinnlig" syssla, eller togs hennes åsikter i de teologiska kretsarna i Lund verkligen på allvar. Hur kom det sig att hon fick författa? Var det bara för att hon skrev andligt och för barn? Man kan utveckla det där hur mycket som helst så det lätt kan täcka 80+ sidor.
Ett annat alternativ är att titta på hennes språk.. jag vill hemskt gärna göra en lite mer språklig undersökning av det som hon skrivit och jämföra det med någonting. Nutid, dåtid, se på utveckling etc. Men det lutar mer åt svenskan än åt historian. Jag lär inte klara att läsa c-kurs i svenska.. eller så gör jag det. Jag vet inte. Men om jag skulle göra det så skulle hennes dagböcker vara stoffet för min uppsats där iaf. 8)

Jag vill hemskt gärna ha kommentarer.. ska jag först och främst försöka nästla mig in på D-kursen den här terminen? Ska jag läsa en D-kurs? Ska jag läsa en C-kurs i svenska? Jag vet inte. Jag vill gärna slappna av.. men å andra sidan får jag inte chansen att skriva roliga uppsatser mer i mitt liv. Och Yvonne Hirdman och jag är tajta som fan så det är inget större bekymmer.. 8)

Åh vad roligt nu när jag tänker på det.. jag ska skriva en uppsats till. Hurra 8)

*Kvinna som levde i Lund under några år på mitten av 1800-talet och dokumenterade sin tid här i dagböcker som finns bevarade på Lunds Universitetsbibliotek)

Kommentarer:
Postat av: Linderholm

Aaahahhaahahaha! "Satans tortyrredskap"!! Jag smäller aaav!


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits