Tråkelitråktråk

Maneter är bra coola. Jag har just sett ett program om hur de förökar sig. Detta program hade vissa missar i informationen men det jag fattade var iaf att en manet har ett gäng larver i sin genomskinliga mage som de vid lämpligt tillfälle gör sig av med. Dessa larver simmar iväg och sätter sig på en sten eller ett rev av nåt slag och blir polyper. Dessa polyper är små rör som längst ut har farliga tentakler som dödar plankton och sånna små grejer och äter upp dem. Sen när polyperna (som blir ätna av the Seaslug) varit polyper ett tag förvandlas de till en hög minimaneter. En polyp skapar mellan 10-15 minimaneter som sitter på varandra ett tag och växer till sig. När de är stora nog att kunna klara sig själva (inte större än 1 cm i diameter) simmar de iväg från sina syskon och växer så småningom upp till riktiga maneter som befruktas en gång, spottar ut sina små larver och sen dör. Det är inte så konstigt att det finns så jävla många maneter. Varje manet med larver i hade nånstans mellan 200-400 larver i sig. Av dessa larver kanske hälften klarar sig till att bli polyper och av polyperna äts ungefär hälften. Då har vi alltså 75 polyper som var kan skapa mellan 10-15 små maneter. Låt oss räkna lågt och säga att ingen av dem skapar mer än 10 st. Varje manet har alltså i låga tal runt 750 ungar. Det blir många maneter efter ett tag. Speciellt eftersom det är så ont om naturliga fiender i Medelhavet. (Jag har sett på Animalplanet) Att de sen svärmar kan bero på att de fångas mellan sötvattenfickor och saltvattenströmmar. Maneter kan tydligen inte överleva i sötvatten och det finns en del sånt i Medelhavet. Det är inte meningen att maneter ska vara där. Men det har blivit så sen Suezkanalen byggdes och två hav sammankopplades som egentligen hade ganska olika ursprung.

Fan vad intressant 8)

Idag har jag roat mig med att ringa till folk som sover. "Jag sover" säger alla och jag får göra nåt annat. Men det finns inget annat att göra. Efter att ha glott på Animalplanet, Chicago hope, massa dåliga snuskvideor på ztv, konstiga snuttar på UR börjar jag få slut på idéer att sysselsätta mig med.

Jag kan prova mina nya kläder. Det gör jag också. Jag har dem på mig just nu. Men det är kul i sisådär 10 minuter sen börjar nyhetens behag rinna av. Jag kan gå ut och gå, eller så gör jag inte det. Jag kan gå på affären och handla nåt som jag behöver. Eller så gör jag inte det. Jag kan diska med min nya diskborste och mitt nya diskmedel. Eller så gör jag inte det för det måste ju tamejfan finnas något roligare att göra. Man kanske skulle ta en promenad och störa de som bakissover. Haha 8) Sopor.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits