Vem

Det var värst vad länge sedan jag skrev. Vad kan det bero på? Jag har faktiskt haft ganska mycket att göra. Skola/praktik/skola/skola och lite mer praktik. Min didaktikuppgift som jag håller på med nu ser ut som följer:
Du kan fortsätta med ditt ämnesinnehåll från uppgift 1 (ämnesöverskridande undervisning som i mitt fall handlar om stormakter) och bredda och fördjupa siskussionen kring de didaktiska frågorna Vad? och Vem? Hur kan man få svar på frågan Vem? Hur påverkar en fördjupad siskussion planeringen av lektionen? Hur påverkar dina kunskaper om genus och etnicitet de didaktiska övervägandena vad gäller frågan Vem? Hur kan eleverna vara med och påverka lektionen osv? Behandla begreppet motivation.

Åh.. gnyl. Lektionerna är för en gymnasietvåa. Jag kan ju inte göra skillnad mellan gymnasieprogram för då kan jag ju lika gärna ställa mig längs arkebuseringsväggen på en gång. Ok, så det är alltså etnicitet och genus som jag ska ta fasta på? Etnicitet? Ok.. visst, har jag en klass som består av elever från andra länder så kan det ju vara käckt att ta med deras länder i undervisningen för att skapa motivation. Förutsatt att det inte betyder att personen i fråga är traumatiserad och helst inte vill ha sitt gamla hemland ingående studerat i flera veckors tid. Någon skillnad baserat på genus tänker jag då fan inte göra av ren jävla princip. Jag blir så irriterad på de här frågorna. Vi hade nåt liknande för några månader sedan och det blev mycket tjock svart text på utvärderingen om hur otroligt konstig den frågan var. Jag tar hänsyn till hur klassen de facto presterar snarare än om det är mest tjejer eller killar i den. Det om något går ju rakt emot den fina läroplanens mantra om en anda genomsyrad av demokrati i skolan. Goddamnit.

Imorgon ska jag upp tidigt som själva fan och åka till Äholm. Jag har en bedömningslektion till råga på allt klockan 08 och sen en annan lektion klockan 15. Vad jag ska göra däremellan vete fan. Antagligen ovan nämnda didaktikuppgift. Det innebär att jag blir tvungen att släpa en massa grejer över hela Skåne. Men jaja.

Clovis har gått och lagt sig på min väska som den söta kissen hon är. Jag är glad för Clov.. även om hon inte var så trevlig på sin egen födelsedagsfest 8)
Nu-->säng. håhå.

Kommentarer:
Postat av: Linderholm

Ha ha, när vi fick skoluppgifter där man belagdes med näringsförbud i 10 år om man inte gjorde genusanalys lärde jag mig hata genus. Så det så.

JAg har en fråga i min blogg, och DU är kvinnan att svara!!!


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits