Ååååh

Jag ska nog inte bli lärare ändå. Idag höll jag på att springa in på toaletten och börja gråta när jag fick mitt omdöme. Det känns väldigt hopplöst att gå på den här skolan som jag går på och samtidigt lyckas få något slags betyg.
Min lektion idag var bra, den var jättebra. Jag fick med mig eleverna och upplägget och motiveringen bakom var jättebra. Det berördes med två minuter. Sen kom ytterligare 20 minuter om hur man inte kan ge mig betyg eftersom man inte har något betygsunderlag eftersom jag aldrig är på VFT-platsen. Det var ju till och med någon gång som jag bara inte hade dykt upp till lektionen.

För det första var det inte så utan jag var helt sonika sjuk och har sonat för det med en jävla fältdag. För det andra lever jag efter väldigt olika instruktioner. Under förra terminen var jag här betydligt mer sällan än jag är denna termin men då fick jag ett solklart och fint VG. Mentorn ska prata med min handledare och mha hennes tyckanden och tänkanden sätta betyg. Vad gör min handledare? Hon säger inget om att jag har varit där och letat upp och tagit till mig information, utan hon säger "allt jag kan säga är att jag också hade min praktik här och bodde i Malmö" Eh.. jaha? Vad innebär det? Betyder det att hon håller med om min kritik eller inte? Jag hade nämligen sagt att "om planen är så att ni har tänkt att alla lärarkandidater ska vara på sina placeringar från 8 till 16 så kanske ni borde se över hur ni placerar era elever. Om jag skulle vara här från 8 till 16 skulle jag vara tvungen att gå upp 5 och komma hem halv 7, ska det verkligen vara rimligt?". Mentorn sa att de hade kandidater som bodde i Halmstad och gjorde sin praktik i Malmö. Det ifrågasätter jag ganska mycket, men ok, säg att det är så, det är ju också helt värdelöst men det sätter inte min situation i någon annan dager. Hon hävdar att de i Halmstad också går upp 5 för att vara på sin VFT-plats. Hm.. hur går det ihop? Då kan de ju omöjligt hinna till Malmö klockan 8. Men jaja.
Sen säger min kära handledare att när hon jobbade sitt första år så hade hon just de tiderna, 5 till halv sju. Visserligen säger hon att det var fruktansvärt, men ändå är det helt ok för mig att stå ut med. Vidare: "Ja, fast sen vet jag ju att det är annat att vara student, man kanske inte är van att ha sådana dagar".
Nej, det är alldeles sant. Som student är jag van att bli behandlad som en vuxen människa som gör det som ska göras när det ska göras och sedan tar eget ansvar för sin tid. Som student är jag inte van vid att någon sitter med ett rutat papper och klockar in och ut mig. Som student är jag van vid att ta ansvar för mitt eget lärande.
Som arbetande person har man ett uppdrag av någon och då är det en annan sak ifall man blir klockad. Man får betalt för att befinna sig på arbetsplatsen under en viss tid och man har oftast också någonting att ägna sig åt under dessa åtta timmar.
Det har inte jag. Jag kan komma till skolan klockan 8 och försöka luska ut något att göra. De här senaste två veckorna har jag besökt en massa instanser på skolan och lärt mig om skolan. Det trodde jag iaf inte skulle vara något galet och kanske att det skulle ligga på plussidan att jag tagit eget initiativ. Men nej. Sånt ska man ju få på de centrala fältdagarna. Hade jag varit på dem? Nej, ty 1. jag har inte fått någon kallelse, 2. de vandrar omkring bland dagis och ankdammar, det ger mig inte ETT SKIT och jag vägrar att betala 160 kr för att gå på slikt. Därför har jag inte närmare ansträngt mig för att ta reda på när sådant skulle kunna vara, när eller varför. Sånt som jag vill veta är inte sånt som man får veta på våra centrala fältdagar.

Skulle Malmö högskola kunna införa lite flexibilitet i sin organisation? Skulle jag kunna få gå på en central fältdag någon annanstans eller skulle den kunna befinna sig i anknytning till praktikperioden så att det inte går massor med pengar? Jag är inte gjord pengar.. jag trodde att jag var gjord av någon slags talang för det här yrket men det verkar inte som det heller. Om man få tro min mentor och handledare är jag gjord av skräp och bör inse det snarast.

Vad ska jag då göra med min tid. Jag ska vara här i fyra veckor varje dag från 8-16 och sitta och titta på lektioner. Jag ska titta på lektioner tills jag blir alldeles blå i ansiktet. Sen ska jag titta lite mer och sen ska jag reflektera över vad jag har sett.
Jag sitter hellre och planerar mina egna lektioner.. men det är tydligen inte bra.
Hur ska jag hitta lektioner att titta på då? Jo, eftersom lärarna här tagit ett gemensamt beslut att inte ta några kandidater finns det bara en strategi att gå--> krypa och kräla. Be snällt och verkligen visa att man inte är värd någonting och vill du ta ut all din ilska på kommunen på mig så gör det för guds skull.

Hur tänkte Malmö högskola när de fann en vft-plats för en elev här? De måste ju ha känt till situationen. Var det ingen som fick en snilleblixt och tänkte att det kanske inte var så himla bra situation för lärarkandidaten även om det fanns en person som tog emot denne?

Idag vill jag dö.

Kommentarer:
Postat av: Linderholm

Meh, röven! men som du tidigare konstaterat: lärarutbildningen är inte till för att få fram bra lärare, utan något...ehm...annat...odefinierat.

Walker är ju astufft!!

Postat av: Nicklas

Lärarutbildningen är alldeles för inriktad på att lärarstudenten skall fortsätta att forska efter sin examen. Undra hur många procent av lärarstudenterna som vill eller gör det?
Enligt min uppfattning är lärarutbildning inriktad allt för mycket på att man som lärare skall kunna precis allt om det man läser vilket är en omöjlighet. Det som försvinner i ens utbildning är verktyg att ha med sig ut i skolan. Korkat

2006-05-08 @ 22:03:32

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits