En önskan

Saker som jag skulle vilja lära mig på lärarutbildningen:
Hur man hanterar tavlan. Hur skriver man strukturerat och bra, hur håller man koll på klassen medan man gör det, vad är väsentligt under en lektion att skriva upp. Hur lär man sig det?
Hur man skapar ordning i klassrummet utan att framstå som en ryggratslös tönt. Hur säger man tyst? Hur får man klassens uppmärksamhet när lektionen ska börja? Vad gör alla lärare för rookiemisstag?
Hur man ska bete sig i korridorerna, kroppspråk, relation till eleverna etc.?
Hur man fångar klassens uppmärksamhet i ett rum utan syre som alla har suttit i i 60 minuter och har 30 minuter kvar?

Saker som jag får lära mig på lärarutbildningen:
Att man inte får säga elever med behov av särskilt stöd, utan man ska säga... jag vet inte. Något annat med en annan helt skild preposition som gör hela skillnaden.
Att det är viktigt att ta elevens etniska bakgrund i beaktande när man undervisar.
Att det är viktigt att ta elevens klass- och genusbakgrund i beaktande när man undervisar.
Att man inte ska undervisa utan "stimulera till lärande".
Att varje elev är en individ och att de ska bemötas som sådana.
Att varje elev är en individ och att de ska bemötas som sådana men att detta egentligen inte går och därför ska man inte försöka för då går man in i väggen.
Att man ska fortsätta att utbilda sig i pedagogik tills man kan doktorera i flera olika inriktningar, samtidigt som man undervisar.
Att en massa ord som finns egentligen är förgiftade och man dör ifall man använder dem. Ord är dåliga - fraser och ett par tre meningar med samma innebörd är bra.
Att formulera mål för sitt, sin grannes, sin mors, sitt husdjurs och sina anfäders arbete.
Att utvärdera sitt, sin grannes, sin mors, sitt husdjurs och sina anfäders arbete.
Att skriva rapport om sitt, sin grannes, sin mors, sitt husdjurs och sina anfäders arbete.
Att utifrån den pedagogiska litteraturen (ju fler referenser från olika böcker, desto fler pluspoäng) utvärdera rapporterna på sitt, sin grannes, sin mors, sitt husdjurs och sina anfäders arbete.
Att titta på hur skolbyggnaden är uppbyggd.
Att ignorera kärringar som i falsett förklarar hur förskräckligt livet är när man måste utbilda sig och dessutom har en son som blödde näsblod för tre veckor sedan.

Vilket jävla ljushuvud kom på den här lärarutbildningen? Alla ska kunna undervisa i alla ämnen och alla åldrar. Det ska bli kul den dagen jag försöker undervisa i kemi, jag hoppas att alla skrymslen av skolbyggnaden är försäkrad och att Baylan kan förklara 30 elevers frånfälle, för jag tänker inte göra det. Nu ska jag sova. Natt.

Kommentarer:
Postat av: Linderholm

Lärarutbildningen suger. BAJS. Men du skriver roligt...;B

Och vad vet lärarhögskolan om folks "genusbakgrund"? Vad i hela helvetet är en "genusbakgrund"?

Postat av: Markus

Har läst två år på Lärarutbildningen. Först ett år. Sedan uppehåll ett år för att hämta tillbaka värdigheten. Sen påt igen... Sen pallade jag inte mer. Det är för stort glapp till verkligheten.
Kämpa på åssånt!

2006-06-12 @ 16:39:34

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits