Hmm

Ska jag skicka det här eller är det för mycket gnäll och trams? Eller ska jag bara tiga still?
Vad tycka?


Hej.

Efter gårdagens bedömning har jag känt mig väldigt illa till mods och tänkte nu ta tillfället i akt och bena i mina funderingar.

Jag vet inte vad du har för roll och om det är meningen att jag ska vända mig till dig med funderingar eller bara resultat som jag har. Men nu har jag i vilket fall som helst funderingar.

Det första intrycket av samtalet igår var att ni från Malmö Högskola verkar tro att jag överhuvudtaget inte alls är här i Ängelholm. Det är inte sant. Förutom fredagarna är jag här varje dag och anstränger mig för att fylla mina dagar med meningsfullt innehåll. Det är inte så lätt alla gånger.

Jag har varit med XXX på flera av hennes lektioner på komvux när hon har haft Sfi. Jag har också varit med XXX under lektioner med hennes religionsklasser, men detta kom av någon anledning inte fram igår.

Jag har även vid ett tillfälle hjälpt XXX med några historieuppställningar till en Sfi-klass. Säkerligen inte något som hon inte hade kunnat göra själv, men nu fanns ju jag som en tillgång eftersom jag även har historia i bagaget. Vi har båda hjälpts åt med att försöka hitta saker för mig att göra och jag tycker att vi har lyckats ganska bra.

När jag inte har varit och tittat på lektioner har jag sonderat skolan och intervjuat olika instanser och några elever här för att få mig en bättre bild av skolan. Visserligen ska detta tydligen göras på de centrala fältdagarna men så har inte skett så därför har jag tagit den undersökningen i mina egna händer. De fältdagar som jag har varit på (5 eller 6 st.) har vi besökt förskolor och skolor som riktar sig mot grundskolans tidigare år. Vidare har studenthälsan besökts samt en särskola riktad mot grundskolans tidigare år. Detta har varit intressant och jag förstår att inriktningen är sådan – 10 av 11 i gruppen är ju orienterade mot förskola eller grundskolans yngre år!

Jag funderar lite på hur Mah tänkte när de lyckades sätta en elev på denna skola. Det måste ju rimligtvis ha varit så att Mah känt till konflikten med kommunen och det gemensamma beslutet att inte ta emot kandidater? Om inte annat så för att en skola som vanligtvis (av vad jag har förstått) brukar ta emot en handfull kandidater varje termin plötsligt täppt till sitt intag helt. Någon slags förklaring borde ju ha kommit Mah tillhanda. När så en lärare på denna skola väl sa ja, funderades det inte då över hur denna kandidat skulle kunna tänkas bemötas? Nu säger jag inte att folk är särskilt elaka mot mig. Av mina intervjuer bland personalen här har jag fått fram att stämningen på skolan överlag lämnar en del övrigt att önska. Skolan är stor och de anställda är många. Det tas inga direkt initiativ till att välkomna nya medarbetare och det finns ingen som helst nyfikenhet från de som arbetar här gentemot nya människor. Nyanställda eller vikarierande lärare här har vittnat om hur de inte ens presenteras på de första personalmötena de bevistat på Rönneskolan.

Det må så vara, och det påverkar kanske mig också. Jag tycker inte att det nämnvärt känns så, men det kanske är dit den ursprungliga entusiasmen som du säger att du har sett har tagit vägen.

Dock drar jag mig väldeliga för att fråga en lärare om jag skulle kunna få närvara under dennes lektion. Jag vet ju nämligen att lärarna här tagit ett gemensamt beslut att inte ta emot kandidater och jag känner det som att jag måste kräla och helst bedyra att jag egentligen inte borde vara där. Det gör en redan knivig situation för mig ännu knivigare.

Denna period har jag haft mindre möjlighet till att ha lektioner p.g.a. att två av tre klasser gjort de olika nationella delproven i svenska under de snart fyra senaste veckorna som jag varit här.

Visserligen har jag kunnat vara provvakt och det har jag självklart också varit, men det har inte lämnat så mycket möjlighet för mig att planera lektioner och lära mig mer av den delen.


Slutligen vill jag än en gång säga att jag är glad att mina lektioner går bra och jag undrar om inte det är betygsunderlag om något? Du sa igår nämligen att det knappt fanns något betygsunderlag för mig och det skrämde mig väldigt mycket. Om jag får underkänt på min praktik måste jag gå om en hel termin och det känns väldigt onödigt när jag verkligen har gjort så gott jag kunnat och alltid försöker anstränga mig och göra bra och givande lektioner.

Dessa lektioner känns just nu ingenting värda och min situation känns väldigt hopplös för jag förstår inte vad mer jag ska göra för att vara ”En god kandidat”, speciellt eftersom jag har ansträngt mig betydligt mer den här terminen jämfört med den första då allt var frid och fröjd.


Med oroliga hälsningar

/Helena Walker Lidén, kandidat Rönneskolan Ängelholm.


Kommentarer:
Postat av: Nicklas

Mycket bra helenan. Klart du skall skicka in. Det förklarar din situation på din praktikplats, och det är inte för mycket gnäll. Hon verkar ju inte ha förstått din situation när ni pratas vid så det är helt rätt att göra så här.

2006-05-09 @ 12:42:17
Postat av: Hasse H

Skicka på du. :) Kör hårt.

2006-05-09 @ 21:08:15
Postat av: Linderholm

Väl rutet igen!! Och elegant formulerat!

Postat av: Milla

Skicka in! Konstruktiv kritik! Ge dem vad de tål!

2006-05-12 @ 15:23:54

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits