Ladies and gentlemen

Jag är kungligt och omfattande screwed. Idag blev jag blixtinkallad på Mah för ett krismöte, orsak: jag är underkänd på min vft. Detta beslut kommer sig av att min handledare skickat ett mail där hon rekommenderat detta. Det beror på att jag har för dålig närvaro enligt henne. Om detta är vi två. Jag försökte förgäves hävda mina argument och kände mig till slut så pass maktlös att jag självklart började att gråta. Jävla FAN.
I brevet från min handledare har hon uttryckt att jag har mer ambition i tal än i handling. Vidare menar hon att jag knappt varit där och när har jag varit där har jag inte visat någon vilja. Mitt försvar var:
1. Jag har varit där mer än jag var första terminen. Under första terminen hade jag en handledare som haft kandidater i många år och han la upp min praktikperiod så. När den nuvarande handledaren var min handledare förklarade hon att hon inte visste vad hon skulle göra och frågade hur det hade varit förut för mig --> jag berättade hur det varit terminen innan och vi körde på den strategin.
2. Alla de gånger som jag gått från skolan har jag meddelat henne det, vi har gått igenom planen (ex. att jag ska planera lektioner hemma och sedan maila henne och att vi ska ha kontakt via mail och telefon) och hon har sagt "Ok, ses imorgon". Vad jag nu förstår är att denna handledare tagit en mental negativ not på detta och sedan samlat det i detta fina dokument.
3. Jag har inte fått någon som helst förvarning, varken från mentor eller handledare att de tycker att jag balanserat farligt nära underkänt. Jag har fått feedback på det jag har gjort, min närvaro har nämnts men det har inte förrän alldeles den sista veckan varit tal om att underkänna mig pga den.
I de magiska dokument som finns på Mah:s hemsida (hämtade från Högskoleverkeförordningen) står att eleven ska meddelas i god tid innan något sådant besked släpps och att det ska föras samtal och upprättas någon slags handlingsplan för att undvika att ett underkänt kommer till.

Följderna av detta kan bli ett av tre:
1. Jag får gå om en termin - inte speciellt lockande eftersom jag inte har nog med studiemedel för det.
2. Jag tar ett studieuppehåll - inte speciellt lockande, jag går inte i skolan för att ta ett uppehåll.
3. Jag får sluta lärarprogrammet - detta kommer jag att bli tvingad att göra ifall jag blir underkänd en gång till. Sån är tydligen regler och lag.

Idag har jag och N suttit och kollat upp alla dokument, lagar, regler och förordningar som finns att tillgå och jag har skrivit ner en massa saker som jag ska ha till mitt försvar när jag ska ha mitt storstilade underkänt-möte med högsta ansvariga på tisdag. Jag fick mig tilldelat fem dagar av sömnlöshet och oro, tack så mycket.

Den utvärdering som min handledare har skrivit har jag inte läst. Jag får inte lov att läsa den. Gången ska gå: handledare skriver utvärdering, lämnar till kandidat, kandidat får möjlighet att bemöta och både utvärdering och bemötande lämnas till Mah. Nu har min handledare skickat en tre sidor lång rapport där slutsatsen är att jag rekommenderas underkänt direkt till min mentor, som säger att det är det enda underlaget som hon har. Jag får inte ut denna utvärdering, varken från handledare eller mentor. Någon förklaring till detta får jag inte. Handledare tiger ihjäl situationen än så länge och mentorn ville inte ge den till mig.

Det irriterar mig inte, det gör mig skitförbannad, orolig, illa till mods och ledsen att någon kan göra så som hon har gjort (min handledare). Hon har betett sig mot mig som om allt vore frid och fröjd och sedan vänt sig om och huggit mig i ryggen på det här sättet. Någon förklaring har jag inte fått. Något positivt om mig står det tydligen inte. Jag frågade om det stod något och fick till svar "Jorå, det står att du är snäll och trevlig". Vad snällt då, själv tycker jag att du är en jävla fitta.

Allt som jag ansett om min handledare kom upp nu, hur hon tio minuter innan jag ska gå och ha en lektion presenterat sin åsikt "jag tror inte att det kommer att fungera". Hur hon undergrävt mig under lektionerna och ställt sig upp för att ändra något beslut jag har tagit. Att hon aldrig någonsin sagt något positivt i omdöme om mig förutom min allra första lektion när hon tyckte att en idé var bra och frågade ifall hon fick sno den.

I utvärderingen stod att jag inte varit intresserad att gå på hennes religionslektioner. For the record har det låtit såhär: "Vill du vara med på min religionslektion, fast det är religion, så du måste inte". Jag har varit med på flera och efteråt har jag sprungit iväg och inte hunnit diskutera lektionen med henne. Det har sedan kommit på papper som att jag inte varit intresserad av att föra diskussioner med handledare. Det är väl för fan inte hennes lektioner jag ska bedöma, hon ska bedöma mina. Men då har det i flera fall varit "Åh, vad skönt att det är sista passet för dagen, jag är jättetrött nu/jag är jättestressad nu, så jag hinner inte prata nu", jag har då svarat "det är ok" och det har tydligen tolkats som att jag inte har något intresse.
Till saken hör också att den som vittnar om min närvaro har en 50% tjänst på skolan som jag har blivit VFT-förlagd till. Jag visste inte att det var handledaren som var det viktiga, och inte skolan. Om jag hade vetat det hade jag varit med henne när hon red på sina hästar och rakade sig på bröstet. Istället har jag varit på min VFT-skola (praktikskola) och intervjuat kurator, psykolog, mentor, rektor, varit på historielektion, varit på svensklektion, pratat med elever i korridorerna och planerat lektioner. Det har jag i min enfald inte minituöst rapporterat till min handledare och det verkar som om jag får betala för det nu.

Fortsättning följer helt säkert, ifall jag inte återupptar min panikångest och en gång för alla skriver in mig på psyket.

Kommentarer:
Postat av: Jonas P

Fy fan vad jobbigt. Jag hoppas verkligen att det löser sig. Det känns verkligen inte som att det är ditt fel. Jag hoppas att det går bra på mötet. Jag håller tummarna.

2006-05-19 @ 15:51:25
Postat av: eline

Arslen arslen arslen arslen!

Postat av: Hans

Jobbigt när den man är beroende av är så fittig. Jag hoppas av hela lilla jag att det löser sig. kram från mig.

2006-05-20 @ 01:32:43
Postat av: Linderholm

Rövhål!!! >:@ Vilken jävla hagga!!

Hoppas det löser sig!!

2006-05-20 @ 11:14:39
URL: http://linderholm.blogg.se
Postat av: caisa

FY FAN vad sur jag blev när jag läste om din äckliga handledare! Stå på dig, gumman! Jag hejar på dig!

2006-05-20 @ 18:19:24
URL: http://caisa.blogg.se
Postat av: Anna

usch, fy fan! skit att du fick en sån jävla bitch till handledare...
lycka till o kämpa på!

2006-05-21 @ 19:54:02
URL: http://annam.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits