Trött trött trött.

Vad skulle ni göra om ni fick ett sådant här omdöme som ur en blå himmel?
Jag har bemötandet också, men det har börjat närma sig 10 sidor nu så jag tänkte bespara er detta...
Det finns en hel del i detta som inte stämmer och är ren osanning. Men vad är mitt ord mot handledarens? Helt plötsligt låg det här hos den som ska bedöma mig. Ooooooo vad det frestar mig att säga några väl valda ord till min handledare. Inte förrän alla möten nästa vecka dock. Men det finns inte en chans att jag tänker ta det här utan att bråka en jävla massa. Jag ska lämna in en rapport från min VFT som ska innehålla kommentarer från mina elever, fd. handledare samt faktiska felaktigheter. För att inte tala om allt material som jag och N har hittat som säger att man inte får bete sig på det här sättet. Jag har studerat i många år nu och på universitet i fem år. Finns det något jag kan så är det att sammanställa vackra skrifter med notsystem, innehållsförteckning, bilagor och rubbet.
Inte för att det kommer att spela någon roll egentligen... Ironiskt är att jag lämnade in min avskedsansökan på mcd i onsdags. Jag hade glömt det och tänkte att det kunde vara dags nu.
Det hade nog varit en idé att hålla fast vid det jobbet för det verkar mindre och mindre troligt att det är lärare jag ska/kommer att bli.

Man kanske skulle gå och gråta en skvätt.


Omdöme om den verksamhetsförlagda tiden

Helena är trevlig och positiv. Ibland kan jag dock uppleva att hon är mer ambitiös i ord än i handling. Många dagar har varit ganska korta vilket gjort att tillfällen till samtal, som kan vara svåra att lägga in under dagen försvunnit. Det är bra att maila, men lättare att mer konkret diskutera ett helt färdigt lektionsmaterial.


Jag kan också tycka att det funnits möjligheter som inte utnyttjats. Fredagen den 28 april hade vi t ex en temadag i religion för de flesta treor. Ann-Christine Ramsing höll en föreläsning under förmiddagen. Under eftermiddagen arbetade eleverna i grupper. Helena avböjde att vara med under dagen.


Jag har också pratat med kollegor som erbjudit Helena att vara med och askultera, tex långa historielektioner på fredagar på komvux. Vad jag vet har hon inte antagit erbjudandet.


Studentens förmåga att
-reflektera kring och analysera olika situationer och verksamheter

Det är svårt att föra en diskussion om lektioner eftersom den tid jag kan avsätta till detta inte alltid är en tid som passar Helena.  De diskussioner vi har fört har kanske inte gett så mycket som jag skulle önska. Kanske ställer jag inte rätt frågor?


Jag reagerade på att Helena inte låtit eleverna göra en skriftlig utvärdering av hennes tid här. Det är sådant som kan vara värdefullt och till hjälp för reflektion.


Studentens förmåga att
-kommunicera med barn/ungdomar, föräldrar och personal

Svår för mig att bedöma när det gäller föräldrar och personal. Jag upplever inte att Helena har problem med att ta kontakt med personalen. När det gäller eleverna så tror jag att den är ok.


Studentens förmåga att
-utöva ett tydligt demokratiskt ledarskap

Kanske mindre bra. Jag upplever ofta att hon inte ser, eller inte tar tag i de situationer där delar av klassen uppenbarligen inte är med henne. Jag upplever inte att eleverna får hjälp att komma till tals eller uppmuntran när den behövs. Det kan t ex gälla att en svagare elev kanske inte får stöd i en diskussion eller blir väl hårt ansatt i en diskussion där man hade kunnat balansera som lärare.


Studentens förmåga att
-organisera den pedagogiska verksamheten/undervisningen så att det blir meningsfulla lärandesituationer för barn/ungdomar

Jag hade gärna sett en planering som var mer långsiktig. Vi pratade lite om detta och Helena ville gärna hålla saker och ting öppna ifall man ändrade sig och ville göra något annat. Jag tycker att man åtminstone ska ha en preliminär plan. Jag upplever att eleverna ibland har undrat vad syftet är med hennes lektioner. I vissa fall beror detta självklart på att somliga elever ibland undrar vad syftet med skolan är överhuvudtaget.


Jag har ibland saknat delar av lektioner som jag trott skulle vara med. T ex exempel på texter som man diskuterar innan eleverna sätts på att skriva egna alster.


Studentens förmåga att
- omsätta goda och relevanta kunskaper i ämnet så att alla barn/ungdomar lär och utvecklas

Jag uppmärksammar delvis andra saker när jag rättar elevernas texter än vad Helena gör. Vi har dock inte haft tillfälle att gå igenom mer än en uppgift från en klass.


Studentens förmåga att
-visa ett förhållningssätt som vilar på den värdegrund som uttrycks i läroplanen

Ämnena som undervisningen handlat om under praktikperioden har inte direkt berört värdegrunden.


Studentens förmåga att
-använda informations- och kommunikationsteknik


Vad åsyftas här? Teknik i form av TV, Internet, osv, eller i form av hur man pratar?


Helena har använt sig av overhead och kopierat material.


Studentens förmåga att
-bedöma, värdera och stärka barns/ungdomars lärande och utveckling


Jag tror att Helena tagit fasta på detta att stärka, hon är otroligt positiv i de skriftliga omdömen hon ger eleverna. Jag hade gärna sett att dessa var mer balanserade i förhållande till de betyg som sätts. Jag har dock bara sett en uppgift som rättats (förutom de muntliga nationella proven). Hon har tackat nej till andra tillfällen att vara med och rätta.
                     



Antal fullgjorda praktikdagar vårterminen -06 första perioden:


Jag upplever att Helenas dagar på skolan ofta inte är längre än 3-4 timmar. Självklart med vissa undantag. Under de första tre veckorna var det två frånvarodagar. Under de andra tre veckorna var det två frånvarodagar.

hits