Våld

Häromdagen hörde jag på nyhetsmorgon att "våld aldrig löser någonting, dialog gör det". Det är fint att säga så och det är ju sant.. men samtidigt kan jag inte låta bli att tänka på ett projekt med arbetsnamnet Tredje Riket. Det Tredje Riket slogs ner med våld och jag tror inte för en sekund att någon slags dialog hade fungerat där. Det finns andra sådana exempel. 30-åriga kriget hade inte fortsatt i 30 år om det gått att lösa via diplomati. Många av dessa megakrig har helt enkelt handlat om utnötning av den andras resurser. När parterna låter det gå så långt att de till och med beordrar förstörelse av de egna ägorna när de ser att det verkar gå åt pipan - då har dialog aldrig varit ett alternativ. När ett krig redan rasar på grundvalarna av åsikter som stålsatts under många många generationer löser våld det - till slut. Det är ingen bra lösning och problemet kunde kanske ha lösts långt tidigare m.h.a. diplomati. Men jaja. Det är bara intressant att ifrågasätta alla dessa vackra pk-uttalanden, därmed inte sagt att jag tycker att dödsstraff är ok. Det gör jag inte.

Farbror målare har varit här och målat om mitt sovrum. Jag dödade honom för han valde fel färg och sa att jag inte hade något att säga till om. Ett typiskt sådant exempel på en dialog som hade kunnat hållits tidigare, men i det skedet var det försent.

Nej. Vi börjar om. Farbror målare har varit här och målat mitt sovrum vitt. Det blev himla käckt, fast slö som jag är har jag inte orkat putta tillbaka alla möbler och skit förrän idag. Herreminje. Jag lever i nån slags lagerlokal, invaderad av myror. Det problemet kan jag garantera att inget annat än våld löser. Jag ska slå ihjäl de allihopa en och en och sen ska jag skända deras små kroppar genom att stoppa kladdiga och oproportioneliga saker i deras små kroppsöppningar. Det ska bli morgondagens projekt.

Farbror målare tog dessutom ner lappen som jag har på min ytterdörr där det står "Våld". Många kanske undrar varför jag har den, och det ska jag nu berätta. Min ringklocka har inte fungerat förut ifall man inte har slagit på den med stor kraft: våld. Det är synd om den stackars Jehovasen som står där utanför och trycker och trycker men inte lyckas producera något ljud. Därför hade jag instruktioner på dörren. Jag är medveten om att denna lapp skulle kunna provocera till elakheter gentemot mig. Det var kanske det som Farbror målare också insåg eftersom han fixade biffen. Hyvens farbror den där målaren, han lagade min ringklocka.

Sist vill jag berätta om en liten anekdot från livet. Jag gick glad i hågen in på en affär mitt i stan häromdagen för att investera i ett frimärke. Varför jag använder frimärken kan man undra om man inte känner till CSNs sätt att hantera ansökningar. Nå. Jag gick iaf mot affären med en femma och en femtioöring glatt klirrande mellan tummen och pekfingret. På min väg passerade jag nån mansperson som satt på gatan och spelade dragspel. Han sken upp när han såg mig och sa "Hej, godmorgon". Jag tittade glatt på honom och sa "Hej hej!" och gick in i affären. Sen insåg jag att det var den klirrande frimärksbudgeten han hade gått igång på - inte mig. När jag insåg det bestämde jag mig för att stanna inne i affären under lång tid, så nu vet jag precis vilka konserver som finns på Hemköp mitt i Lund. Fint.

Nu ska jag lägga mig till sängs. Adieu.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits